תה בחורף

ימות החורף מטהרים את האוויר ומרווים את הארץ, אך אל הרעננות וגשמי הברכה מצטרפות גם מגוון מחלות חורף ותחושת קרירות מעיקה. כדי לשרוד את העונה הקרה חשוב לזכור את מספר הקסם- 36.4 (+/- חצי מעלה). זוהי טמפרטורת גוף מאוזנת שכל חריגה ממנה מתורגמת לפגיעה בתהליכי עיכול, רעד, צמרמורות ונפיחות ברגליים. על מנת לשמור על איזון ולחסן את הגוף במהירות שיא- מתחילים ב-תה חם.

ספל של אנטיאוקסידנטים!

המשקה המדורג שני בעולם, מיד לאחר המים, הוא התה. הסיבה לכך הופכת ברורה יותר מיום ליום, וממחקר אחד למשנהו. תה הוא פשוט תרופה 100% טבעית שעיקרה תרכובות פוליפנוליות (פלבנואידים, פלבנולים דוגמת EGCG, חומצות פנוליות).

פעילותם בגוף:

  • פעילות אנטי-דלקתית.
  • וויסות לחץ הדם ומיגון מערכת כלי הדם והלב.
  • פינוי פסולת ורעלנים מהגוף.
  • פעילות נוגדת חמצון המגנה על כל מערכות הגוף מפני מפגעי הרדיקלים החופשיים.
  • הקטכין EGCG העומד בבסיס הפעילות האנטיאוקסידנטית מהווה גם בשורה אדירה במניעת סרטן ע"י שיבוב פעילות אנזימטית המעורבת בתהליך.

יוצאים מהבלוז!

החורף ידוע בהשפעתו הפסיכולוגית המעייפת ולעיתים אף מדכאת. זאת נוכח הקור העז, הגשמים היורדים לסירוגין והימים האפרוריים. יש הפונים לקפאין לשם העלאת המורל, ואכן יש בקפאין את היכולת להגביר את קצב הלב, להעלות את רף הדופמין המשכר ולתת "בוסט" לרמת האנרגיה בגוף ע"י שחרור גלוקוז. אך כמות הקפאין המצויה בכוס אחת מספיקה כדי לעורר מערכת עצבים שלמה, להפחית את ריכוז הסוכרים בדם ולהגבירם במוח. כתוצאה מכך מתקבלת תחושה אנרגטית שאינה תואמת את המצב האמיתי- הגוף עייף ואינו מסוגל לבצע פעילות כרגע.

האלטרנטיבה המבורכת היא התה. התה מסייע בחימום הגוף ומכיל כ-שליש מרמת הקפאין המצויה בקפה, כמו כן, התה מכיל את החומצה האמינית L תיאנין בעלת השפעה ניכרת על מערכת העצבים המרכזית. המערכת משחררת חומרים המסייעים בהרפיית שרירים והקניית תחושה אופורית המנטרלת את העוררות הנלווית אף למינון הקפאין המזערי.

חיוך מתוק ומערכת חיסון ממוגנת

רבים נמנעים משתיית תה מחשש להכתמת השיניים או פגיעה במשנן הטבעי. אך מקור ה"חיוך האנגלי" אינו בתה אלא בממתיקים השונים. המשקה הצמחי לכשעצמו מכיל ריכוזי פלואוריד וטנינים המונעים היווצרות פלאק ושומרים על בריאות השן. אל בריאות השן מתווספת גם בריאותה של המערכת החיסונית ותפקודה התקין. מלבד ריכוזי האנטי-אוקסידנטים קיימות חליטות חורף המכילות ג'ינג'ר והדרים הידועים בחיזוק המערך ואף מצביעים על פעילות מוגברת בדמם של צרכני התה. חליטות החורף רוויות בוויטמינים ומינרלים. למשל, חליטת ג'ינג'ר מתאפיינת בסקאלה של ויטמינים מקבוצת ה-B (B1, B2, B3, B5, B6), ויטמין C ו-A. בין המינרלים המככבים בה מצויים- מגנזיום, סידן, אשלגן, זרחן, סלניום, אבץ ורבים נוספים. חליטת ציפורן או דובדבן אף מוסיפות לרשימה גם ויטמין K וחומצה פולית.

בחרו מאמר נוסף לקריאה בנושא תזונה נכונה

אודות admin