תזונה נכונה לסטודנטים – כיצד תשרדו את התואר

חייו של הסטודנט הישראלי עמוסים מאוד. כאשר לוקחים בחשבון את העובדה שסטודנטים רבים מתמודדים לא רק עם עומס לימודים ניכר אלא גם הצורך לעבוד במקביל לכך, קל להבין מאיין נובעת התחושה של מחסור כרוני בזמן.

היבט שלילי של מחסור כרוני בזמן מוביל לכך שפעמים רבות לא מוקדש די זמן לארוחות מסודרות, שלא לדבר על פעילות גופנית סדירה. התוצאות השליליות של מצב דברים זה אינן מסתכמות רק בעליה במשקל. למעשה, מחקרים מצביעים על כך שהקפדה על תזונה ועל היבטים נוספים של אורח חיים בריא יכולים לשפר גם את ההישגים בלימודים. 

לאכול מגוון

סקרים שנעשו בקרב סטודנטים שלומדים בפקולטות היוקרתיות, כגון אלה של לימודי ניהול, מלמדים שמרביתם אינם ערים לחשיבות של צריכת מזון מגוון. גם אם ישנם כאלה שמקפידים לצמצם את צריכת הקלוריות או את היקף צריכת השומנים, הרי שעדיין אין הקפדה על אכילה מאוזנת, של כל אבות המזון.  

הכלל של צריכת מזונות מגוונים הוא אחד מכללי האצבע החשובים ביותר בתזונה נכונה. גם מי שלא מסוגל לנהל מעקב אחר צריכת החלבונים, הפחמימות, השומנים והוויטמינים, יוכל לשפר את בריאותו אם יקפיד על אכילת סוגים שונים של מזונות. כללים כמו צריכה מעטה של מזון שמן, מטוגן ומעובד ידועים כמעט לכל. כאשר נוסיף לכך את העובדה שברור למדי מדוע יש לכלול בתפריט היומי גם פירות ובמיוחד ירקות טריים, נגלה שגם מי שאינו "פריק" של תזונה, מכיר את הבסיס של אכילה נכונה.

להמעיט בנשנושים

נוסף על החשיבות של תזונה נכונה ושל הקפדה על צריכת מזון טרי, חשוב מאוד להמעיט בצריכת החטיפים, גם המתוקים וגם המלוחים. מרבית הסטודנטים נוהגים להתגבר על תופעת העייפות והתסכול שמלווים אותם מעת לעת באמצעות זלילת חטיפים. הפתרון, הגם שהוא נדמה כאפקטיבי בתקופות לחוצות ועמוסות, אינו בריא כלל. מרבית החטיפים מכילים כמויות גדולות מהרצוי של סוכר, מלח ושמן. כל זאת, נוסף על חומרים מלאכותיים נוספים וצבעי מאכל שהינם פגע רע של ממש.

החשיבות של צמצום צריכת החטיפים יכולה להועיל לא רק בשמירה על המשקל, אלא גם בשיפור הלמידה. סוכרים נותנים אומנם אשליה שהם מעוררים ושומרים על חדות המוח, אבל השפעתם טובה לזמן קצר בלבד. עדיף לצרוך פחמימות מורכבות שמספקות אנרגיה זמינה לאורך זמן. במקביל, כדאי להפוך את הצורך בנשנוש לדרך טובה לצריכת חטיפים טבעיים כגון שקדים, אגוזים, צימוקים או ירקות חתוכים. מומלץ להכין מראש צלוחית עם הכמות המתאימה. בצורה כזאת קל להימנע מכל החטיפים חסרי התועלת הבריאותית.

מה תשתו?

לסיום נציין שגם בתחום השתייה יש הרבה מה לשפר. מומלץ להמעיט בשתיית קפה ומשקאות אנרגיה עתירי קפאין ולהעדיף שתייה של תה צמחים וחליטות למיניהן. בנוסף, חשוב לספק לגוף את כמות הנוזלים המספקת בעיקר באמצעות מים ופחות על ידי צריכת מיצים ממותקים או משקאות מוגזים. 

בחרו מאמר נוסף לקריאה בנושא תזונה נכונה

אודות admin