תזונה בריאה – "חכמת השקשוקה":

כשאנחנו פונים לכיוון תזונה בריאה ומזון בריא אנחנו תמיד יכולים לחזור בנוסטלגיה לימי העבר.

אפשר להריץ את השנים לתקופת האדם הקדמון. היום אנחנו עדים לטרנדים של דיאטות שתומכות בחזרה לתזונת האדם הקדמון על מנת למנוע מחלות ולסייע בירידה במשקל. התומכים בשיטות האלה טוענים כי ככל שנחזור לתזונה הבריאה שהזינה את האדם בתקופות בהן המזון היה טרי ולא מעובד נוכל להבטיח לנו חיים בריאים יותר ונכיר פחות את מחלות העולם המודרני שאחת העיקריות והמסוכנת שבהן היא מחלת הסכרת.

ניתן לחזור גם פחות אחורה לדור הסבים והסבתות שלנו ולכל מזונות המטבחים המסורתיים.

עד כמה שהמטבחים האלה התבססו על מזון בסיסי וזול בהתאם למה שיכלו להרשות לעצמם בתקופות בהם היו המשפחות בתקציב דל למדי להזין משפחות מרובות ילדים רוב המנות כללו בתוכם גם מנת חלבון מזינה, גם פחמימה ובנוסף ירקות וכך יצרו להם הרגלי תזונה נכונה.

מנות המטבח המסורתי מורכבות מרכיבים זמינים וזולים שהיו בעבר, הרבה פירות וירקות וקטניות ואפילו תוספי תזונה איכותיים.

במאמר היום נכיר את מה שאני מכנה "חכמת השקושקה", אתן דוגמא לכמה מזונות טעימים מהמטבחים המסורתיים שמזינים את גופנו בארוחה אחת בהמון רכיבים איכותיים מזינים ובריאים לגופנו. שבארוחה אצל סבא וסבתא גם אם הם גרים בתוך בית אבות, אפשר ליהנות מהם, ניתן לבשל בבית לילדים ולמשפחה כארוחת ערב קלילה או כארוחת צהריים. לקחת ארוז למשרד ליהנות מתזונה טעימה מזינה ובריאה.

שקשוקה

המאכל הישראלי המוכר, הגיע אלינו מצפון אפריקה. כארוחת בוקר/ערב. מורכב משמן זית, עגבניות וביצים – רכיב המאפשר את קבלת נוגד החמצון ליקופן מהמזון, לליקופן נמצאו יתרונות רבים ביניהם מניעה של סוגי סרטן שונים. הביצה מספקת לגוף מנת חלבון. מומלץ להימנע מאכילת כמות גדולה של לחם לבן, להחליפו ב-2 פרוסות לחם מלא ויש לכם ארוחה מלאה מזינה ובריאה לבוקר או לערב.

קוסקוס

בעיקר מרק הקוסקוס- גם המזון הזה הגיע אלינו מצפון אפריקה.

הסולת היא מנת פחמימה, מומלץ וניתן להשיג היום במרכולים קוסקוס מלא, מרק הקוסקוס הינו מרק עשיר בירקות בריאים העשירים בויטמינים ומינרלים- דלעת, בטטה, חומוס, סלרי ועוד. בנוסף העוף במרק מספק מנת חלבון. ויש לנו מנה של ארוחה בריאה ומזינה המכילה בתוכה את כל אבות המזון.

מרק שעועית אדומה ואורז

מרק השעועית נמצא כמעט בכל העדות כולל המקסיקניים. השעועית הינה קטנייה העשירה בחלבון ובסידן. היא עשירה בסיבים תזונתיים המסייעים לירידה בכולסטרול וכן לאיזון רמות הסוכר בדם. ברפואה הסינית מאמינים כי השעועית מסייעת בחיזוק הכבד והריאות. בשילוב עם אורז הופכת השעועית למנת חלבון מלא. וכך שוב אנחנו מקבלים במתכון מהמטבח המסורתי ארוחה מלאה ועשירה.

דוגמאות נוספות לארוחות אפשריות שבשילובם אנחנו מקבלים את כל אבות המזון :

חמין לשבת, טבית עירקי, מרק תימני.

לא כל המזונות המסורתיים מומלצים.

יש לזכור כי מומלץ להימנע מהמטוגנים ולנסות להחליפם באפייה.

ולהוריד מינונים גבוהים של שמן בבישול.

ושיהיה לבריאות ובתזונה בריאה.

שלכם

הדס

hadastzona@gmail.com               

http://www.hadas-tzona.co.il/

בחרו מאמר נוסף לקריאה בנושא תזונה נכונה

אודות admin